Astazi vorbim despre concursuri si cum marile corporatii fura imagini, texte, proiecte si idei complet gratuit.

Motivul pentru care am ales acest moment sa scriu tine de lansarea concursului de Smart Design Challange al celor de la Orange. Mai exact gasesti si aici (da, da clik!) mai multe informatii foarte frumos prezentate despre respectiva initativa. (NU PARTICIPA LA ACEST CONCURS!!!… daca ideea ta este cu adevarat buna)

Poate pe unii nu mira, dar deja se vehiculeaza ca una din cele mai mari minciuni ale omenirii actuale este: “I have read and understood the terms and conditions.” Personal, nu le prea citesc, exceptand atunci cand chiar conteaza. De exemplu, in momentul de fata, stiu ca toate jocurile pe care le am cumparate de fapt sunt doar cu licenta de utilizare, iar administratorii lor pot oricand sa-mi revoce respectivul drept. Dar exista si unele cazuri in care Diavolul din serialul de desene animate The Mask m-a invatat ceva extrem de util: “Always read the fine print!”

Paranoic am fost de multa vreme cand a fost vorba de propriile creatii, fie ele sub forma de text, imagini, designuri sau accesarea unor sectoare de piata mai putin exploatate. Desi predau cursuri de Grafica pe PC, nici in ziua de azi nu accept sa predau Cardboard Design, de exemplu. Asta deoarece exista, in momentul de fata, doua feluri de oameni cu initiativa: cei ce isi permit cei ce nu isi permit sa investeasca bani in punerea in practica si promovarea unei creatii. Sa ne fie clar – practic nu iti spun sa-ti tii ideile pentru tine, dar, daca esti sarac cu idei bune, incearca sa ti le vinzi, nu sa le oferi pe gratis unor companii sau celor cu posibilitati de investitie.

Prima data cand am vazut acest tip de furt a fost in cadrul unui concurs de literatura SF. Nu recent. Nu eram nici macar in curs de conceptie cand s-a intamplat, dar am vazut opera originala si ce a rezultat din ea ulterior. Mai recent, la aniversarea a 555 ani de la atestarea documentara a Bucurestiului, “taxa” de participare era transferarea completa a drepturilor intelectuale asupra fotografiilor asupra organizatorilor concursului. Avand in vedere ca o sedinta foto dedicata promovarii unui oras poate urca pana intre 1000 si 5000 euro pentru fotograf, cred ca e un pret prea mare de platit.

Revenind la Orange Romania, lucrurile stau mult mai rau.

In primul rand, nu mai este vorba de talent fotografic si plimbari prin oras, ci de utilizarea unor cunostine de specialitate pentru crearea unor designuri calitative, usor de produs si cu deschidere la public. Pana acum nu e asa mare problema – e doar un concurs de creativitate.

DAR, daca citesti cu atentie regulamentul, ai sa vezi ca ABSOLUT TOATE DREPTURILE INTELECTUALE ale tuturor lucrarilor participante la concurs SUNT TRANSFERATE COMPANIEI ORANGE. Serios, iata un copy+paste din regulament:

“Proiectele trebuie să fie originale și participantul trebuie să poată face dovada acestui lucru. Incapacitatea de a dovedi originalitatea materialelor înscrise în concurs atrage descalificarea participantului. Prin încărcarea materialelor digitale pe site, participantul(ii) declară și garantează că acestea sunt originale, nu sunt copiate total sau parțial din alte surse și nu încalcă drepturile niciunei terțe părți, că acesta este(sunt) autorul(ii) materialului și deținătorul(ii) exclusiv(i) al(i) tuturor drepturilor de proprietate intelectuală asupra materialelor digitale încărcate, că acordă Organizatorului dreptul gratuit de publicare, în secțiunea destinată concursului, pe www.orange.ro/techabreak/smartdesignchallenge”

Deci, asadar si prin urmare, nu doar proiectul castigator va fi pastrat de ei, ci toate proiectele participante. Si tine minte, ca doar 42 din ele vor fi date publicului, deci le vor mai ramane cateva sute de utilizat pe viitor, la libera lor alegere. Iar asta este pura ipocrizie, daca iei in considerare cat costa o ora de Design de Produs intr-o companie de specialitate, in timp ce Orange incurajeaza atat postarea mai multor proiect, cat si parciparea unor echipe cu specializari multiple.

Well… fuck it! You’d better read the fine print, kid!

Nu uita sa gandesti independent!