In ultima perioada (cam de la votarea noii constitutii), s-a intetit un fenomen bolnavicios in cadrul sistemului politic si legislativ romanesc. Ma refer la multitudinea de OUG (Ordonante de Urgenta ale Guvernului).

OUG nu reprezinta ceva nou in politica romaneasca. Ele sunt specifice perioadei de Tranzitie prin care a trecut tara noastra dupa instituirea sistemului de guvernamant relative democratic pe care-l avem pana in ziua de astazi. Pot spune chiar ca acestea au fost necesare in perioadele in care, datorita nevoii de schimbare drastica a sistemului de guvernamant, ele au fost mecanismul de implementare accelerate a noilor legi, chiar daca deseori cu chichite. Dar, dupa cum o stii probabil si tu, nimeni nu este perfect.

Insa, de la a doua investire a lui Emil Boc in functia de Prim Ministru, au inceput sa se vada unele defecte majore ale acestui sistem de implementare legislativ. Ma refer aici la modul in care OUG sunt implementate fara nicio motivatie (ceruta conform legii) si, conform “stirilor”, fara acordul explicit al Camerelor reunite ale Parlamentului. Dar ceva putred este la mijloc, dincolo de interesele economice ale afaceristilor ce se presupune ca ne “reprezinta” interesele in forul legislativ al tarii.

Cand eram mic, invatasem ca Statul Democratic este compus din trei parti interdependente, cu atributii diferite, ce conclucreaza pentru binele Poporului:

  • Legislativ (cele doua camere ale Parlamentului), cu puterea de a adopta, modifica sau anula legile
  • Executiv (Guvernul), fara putere legislativa, dar cu atributii de administrare a Statului si implementare a legilor emise de catre Legislativ.
  • Judecatoresc – no comment (sarcasmul ar trebui sa fie de la sine inteles)

In primul rand, pentru a putea continua acest articol intr-un mod elocvent, va fi nevoie sa citesti doua articole de lege relativ scurte.

  • Legea 90/211, Art. 11, privind Atributiile, Organizarea si functionarea Guvernului Romaniei.
  • Constitutia Romaniei, Art. 115, privind Delegarea Legislativa.

(Textul lor este enuntat si la finalul acestui articol)

Aceste doua articole de Lege si Constitutie, luate impreuna, arata unele din cele mai importante motive pentru care ma uit cu scarba la piesa de Teatru prezentata de imensa majoritate a Mass Media, la sectiunea de „Politica”, in loc de sectiunea corecta: „Arta, Cultura si alte Exercitii de Imaginatie”.

Romani, iesiti in strada si protestati… dar stiti impotriva cui?

In primul rand, Guvernul este doar un Administrator si nu are putere legislativa decat in cazuri exceptionale sau de urgenta. De ce? Ei bine, membrii Guvernului nu sunt alesi prin vot democratic. Nici macar utilizand sistemul American de vot prin intermediul reprezentantilor. Ei sunt, teoretic, tehnicieni numiti de catre Presedintele Romaniei si cu girul Parlamentului pentru a asigura buna administrare a Statului, in conformitate cu Legile votate de catre cele doua camere ale Parlamentului. Membrii Guvernului au dreptul de a propune proiecte de lege pe care sa le supuna spre dezbatere si vot… Parlamentului. Exact deoarece acesti Tehnocrati nu sunt votati Democratic, ei nu au dreptul sa emita legi in mod direct, ci doar forul Legislativ. In felul acesta se evita faimosul „Stat Paralel” pe care l-a forma si de care, in acelasi timp, se plange PSD-ul.

Desigur, in cazuri de Urgenta, Guvernul poate emite legi sub forma de OUG. Dar, dupa cum vedeti, nicio Ordonanta de Urgenta nu se poate implementa fara acordul cel putin tacit al Parlamentului. In cazul nostru, din acest Noiembrie 2017, piesa de teatru ne arata in mod fantezist cum Parlamentarii sunt impotriva OUG emise de catre Guvern, dar par niste tanti prosti si violati, fara  niciun fel de putere reala de a se opune.

Ai observat ce s-a intamplat in perioada protestelor „Noapte, ca Hotii”, cand posturile de „stiri” au raportat ca Guvernul a profitat de faptul ca Parlamentarii erau in vacanta pentru a implementa Legea „dupa capul lor”. Ei bine, in cele doua articole denumite mai sus, se vede clar ca Parlamentul are obligatia de a se autosesiza in termen de 5 zile sau, in cel mai rau caz, are 60 de zile in care sa dezbata OUG si sa o aprobe sau sa o respinga. Deci domnul Dragnea a mintit cu nerusinare clasica in momentul in care se arata surprins de nesimtirea Guvernului, ca si cum el, in calitate de Presedinte al Camerei Deputatilor, ar fi aflat de la „stiri” despre respectiva OUG, ca si cum nu ar fi primit briefing-ul obligatoriu si nu ar fi avut nici cea mai mica putere de a anula Legea respectiva.

Concluzia este simpla, daca-ti folosesti macar putin inteligenta din dotare:

„Alesii” din Parlamentul Romaniei dau, de fapt, acele legi prin intermediul Guvernului, apoi fac pe prostii, pentru a putea sa fie si cu pendula in dos, dar si cu sufletul in rai. Ca sa se inteleaga mai bine, isi pun masca numita Guvern, compus din oameni fara nicio sustinere electorala, dau legile, iar dupa ce masca este indepartata, ei raman cu mainile electorale curate si placut uscate. Insa, desi la „stiri” nu se mentioneaza asa ceva (fiind un mijloc de manipulare in masa si atat), acest proces este neconstitutional.

Acest lucru vad ca se repeta la nesfarsit, inclusiv cu recenta modificare Modificarile Codului Fiscal si actoria celor ce fac diverse sesizari la Curtea Constitutionala pe teme ce stiu prea bine ca vor fi respinse. Dar, cum ar fi, daca noi, cateva mii de cetateni, ne-am revolta intr-un mod inteligent, fara mai lasa actiunea in mana asa-numitilor „factori de decizie” (precum pupincuristul Victor Ciorbea si alti „actori” cu contract platit de catre marii afaceristi ce ne conduc)? Ce s-ar intampla daca, impreuna, am intenta proces legal impotriva Parlamentului, pentru incalcarea Drepturilor NOASTRE Constitutionale, de a fi guvernati in conformitate cu Legile Organice ale Statului Roman si, cel mai grav, neindeplinirea obligatiilor de serviciu (conform codului muncii fiind pasibili de concediere cu Litera „i”)?

Tu sau cei din jurul tau va uitati prea mult la scenariile de teatru de la asa-numitele „programe de stiri”. Aveti impresia ca ceea ce prezinta ei, in mod stramb si ignorand de fapt puterile reale pe care le-ati acordat alesilor cat de cat reali (cel putin conform Legii Electorale) din cele doua Camere ale Parlamentului, este realitatea. De fapt sunteti hraniti cu rahat (si nu din acela turcesc), deoarece „jocurile de putere” sunt exact atat – jocuri, piese de teatru, prefacatorii. Realitatea este cu totul alta si, cata vreme te revolti in tacere sau protestezi impotriva unei masti pe care o poarta adevaratii vinovati, nu vei obtine nimic – nici macar satisfactia ca ei urlat si ca ai facut un minim de efort.

Deci hai sa vedem daca ai puterea sa vezi dincolo de mascarada aceasta!

Data viitoare cand mergi sa protestezi, spune-le si prietenilor tai sa citeasca Legile si sa ceara schimbarea acolo unde este necesara. Alt fel devii doar o alta brioscuta cu gura mare. Sti stii ce li se intampla broscutelor cu gura mare.

 

Textul Articolelor mentionate mai sus:

1) Legea 90/211, Art. 11, privind Atributiile, Organizarea si functionarea Guvernului Romaniei:

In realizarea functiilor sale Guvernul indeplineste urmatoarele atributii principale:a) exercita conducerea generala a administratiei publice;

  1. b) initiaza proiecte de lege si le supune spre adoptare Parlamentului;

b1) emite puncte de vedere asupra propunerilor legislative, initiate cu respectarea Constitutiei, si le transmite Parlamentului, in termen de 60 de zile de la data solicitarii. Nerespectarea acestui termen echivalează cu sustinerea implicita a formei initiatorului;

  1. c) emite hotarari pentru organizarea executarii legilor, ordonante in temeiul unei legi speciale de abilitare si ordonante de urgenta potrivit Constitutiei;
  2. d) asigura executarea de catre autoritatile administratiei publice a legilor si a celorlalte dispozitii normative date in aplicarea acestora;
  3. e) elaboreaza proiectele de lege a bugetului de stat si a bugetului asigurarilor sociale de stat si le supune spre adoptare Parlamentului;
  4. f) aproba strategiile si programele de dezvoltare economica a tării, pe ramuri si domenii de activitate;
  5. g) asigura realizarea politicii in domeniul social potrivit Programului de guvernare;
  6. h) asigura apararea ordinii de drept, a linistii publice si sigurantei cetateanului, precum si a drepturilor si libertatilor cetatenilor, in conditiile prevazute de lege;
  7. i) aduce la indeplinire masurile adoptate, potrivit legii, pentru apararea tarii, scop in care organizeaza si inzestreaza fortele armate;
  8. j) asigura realizarea politicii externe a tarii si, in acest cadru, integrarea Romaniei in structurile europene si internationale;
  9. k) negociaza tratatele, acordurile si conventiile internationale care angajeaza statul Roman; negociaza si incheie, in conditiile legii, conventii si alte intelegeri internationale la nivel guvernamental;
  10. l) conduce si controleaza activitatea ministerelor si a celorlalte organe centrale de specialitate din subordinea sa;
  11. m) asigura administrarea proprietatii publice si private a statului;
  12. n) abrogata;
  13. o) infiinteaza, cu avizul Curţii de Conturi, organe de specialitate in subordinea sa;
  14. p) coopereaza cu organismele sociale interesate in indeplinirea atributiilor sale;
  15. r) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege sau care decurg din rolul si functiile Guvernului.

https://legeaz.net/legea-90-2001-lege-guvern/art-11-atributiile-guvernului-organizarea-si-functionarea-guvernului

 

2) Constitutia Romaniei, Art. 115, privind Delegarea Legislativa:

(1) Parlamentul poate adopta o lege specială de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice.
(2) Legea de abilitare va stabili, în mod obligatoriu, domeniul şi data până la care se pot emite ordonanţe.
(3) Dacă legea de abilitare o cere, ordonanţele se supun aprobării Parlamentului, potrivit procedurii legislative, până la împlinirea termenului de abilitare. Nerespectarea termenului atrage încetarea efectelor ordonanţei.
(4) Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora.
(5) Ordonanţa de urgenţă intră în vigoare numai după depunerea sa spre dezbatere în procedură de urgenţă la Camera competentă să fie sesizată şi după publicarea ei în Monitorul Oficial al României. Camerele, dacă nu se află în sesiune, se convoacă în mod obligatoriu în 5 zile de la depunere sau, după caz, de la trimitere. Dacă în termen de cel mult 30 de zile de la depunere, Camera sesizată nu se pronunţă asupra ordonanţei, aceasta este considerată adoptată şi se trimite celeilalte Camere care decide de asemenea în procedură de urgenţă. Ordonanţa de urgenţă cuprinzând norme de natura legii organice se aprobă cu majoritatea prevăzută la articolul 76 alineatul (1).
(6) Ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică.
(7) Ordonanţele cu care Parlamentul a fost sesizat se aprobă sau se resping printr-o lege în care vor fi cuprinse şi ordonanţele ale căror efecte au încetat potrivit alineatului (3).
(8) Prin legea de aprobare sau de respingere se vor reglementa, dacă este cazul, măsurile necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de aplicare a ordonanţei.

http://www.constitutiaromaniei.ro/art-115-delegarea-legislativa/